Studiedagen voor vo-docenten

Doelgroep: docenten van alle talen

 

Pedagogische grammatica

Datum en tijd: vrijdag 13 april 10:00-17:00 uur

Didactische Mastercourse voor taaldocenten over het nut van grammaticaonderwijs en de praktische uitvoering ervan. De speelruimte voor grammaticaonderwijs zit vooral in de wisselwerking tussen expliciete kennis (bewuste, geleerde kennis van regels) en impliciete kennis (onbewuste, in de praktijk opgepikte kennis over taal).

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/pedagogische-grammatica.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

Doelgroep: docenten Nederlands

www.is.uva.nl/mastercourses

 

Onderwijs op maat: leerlijnen voor historische literatuur

Datum en tijd: in overleg

Hoe kan uw vaksectie literatuurgeschiedenis aantrekkelijk en relevant maken voor uw leerlingen? Wat moet de balans zijn tussen de literair-historische lijn en de teksten die ze lezen? Wat kunnen ze met de literatuur doen? Aan de hand van uw vragen ontwerpen wij samen met u een leerlijn literatuurgeschiedenis 1200-1900, met suggesties voor inhoud, teksten en werkvormen.

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/onderwijs-op-maat-leerlijnen-voor-historische-literatuur-kopie.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

Nepboeken, oplichterij en vervalsing

Datum en tijd: vrijdag 19 januari 2018 9:30-17:00 uur

Een van de nieuwe woorden die het afgelopen jaar veel gebruikt werden, is “nepnieuws”. Er wordt wat afgelogen, “liegen dat het gedrukt staat” luidt de uitdrukking. Dat is niet voor niets. Met drukwerk worden foefjes uitgehaald om ons op het verkeerde been te zetten, en dat is al zo sinds de boekdrukkunst werd uitgevonden. Sterker, ook in de tijd van de handschriften kwamen vervalsingen en nepboeken voor.

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/nepboeken-oplichterij-en-vervalsing.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

De Neerlandistiek van de toekomst

Datum en tijd: vrijdag 16 maart 9:30-16:30 uur

Studiedag waarin UvA Neerlandici u meenemen naar het vak Nederlands van de toekomst. Wat kunnen uw leerlingen verwachten als ze Nederlands aan de UvA kiezen? Wat zijn de uitdagende thema’s in het onderzoek, hoe wordt er samengewerkt met andere vakgebieden, hoe worden de digitale mogelijkheden benut en hoe krijgt dit allemaal vorm in het onderwijs?

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/de-neerlandistiek-van-de-toekomst.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

Aan de slag! Samen sterk voor taalkunde in de klas

Datum en tijd: vrijdag 6 april 10:00-17:00 uur

Hoe kun je leerlingen laten zien en ervaren hoe fascinerend taal en taalwetenschap zijn? De afdeling Taalkunde wil u graag inspireren en helpen bij het beantwoorden van die vraag. Wetenschappers vertalen hun onderzoek naar voor leerlingen (ook de typische bèta’s!) interessante inzichten. Dat doen ze door te laten zien welke methodes masterstudenten die zich voorbereiden op het docentschap hebben bedacht.

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/aan-de-slag-samen-sterk-voor-taalkunde-in-de-klas.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

Doelgroep: docenten Frans

Op reis naar Parijs: nieuw materiaal, nieuwe inzichten

Datum en tijd: vrijdag 2 februari 10:00-17:00 uur

Deze Mastercourse gaat in op de wat minder voor de hand liggende onderwerpen die docenten kunnen behandelen bij de voorbereiding van en tijdens een reis met leerlingen naar Parijs.

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/op-reis-naar-parijs-nieuw-materiaal-nieuwe-visies.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

Doelgroep: docenten Duits

Duitsland 1871-1945

Datum en tijd: vrijdag 1 december 12:00-17:30 uur

Deze inhoudelijke voorbereiding op dit eindexamenonderwerp Geschiedenis, georganiseerd in samenwerking het Duitsland Instituut Amsterdam, is ook toegankelijk voor docenten Duits. Op het programma staan experts op het gebied van Duitse geschiedenis en twee vakdidactici (geschiedenis en Duits) voor toepassing in de lespraktijk.

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/eindexamen-geschiedenis-duitsland-1871-1945.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

Doelgroep: docenten Spaans

Latijns-Amerika in beweging

Datum en tijd: donderdag 23 november 12:00-16:00 uur

Een nascholingsmiddag voor docenten Aardrijkskunde en Spaans over actuele maatschappelijke ontwikkelingen in Latijns-Amerika.

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/latijns-amerika-in-beweging.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

Doelgroep: docenten Klassieke talen

Vertalen als schrijven bij Grieks en Latijn

Datum en tijd: donderdag 11 januari 13:15-17:00 uur

Onder leiding van vertaler Piet Gerbrandy en vertaalonderzoeker Suzanne Luger maken cursisten literaire vertalingen en onderzoeken ze de rol van schrijfvaardigheid bij vertalen. Ook komt aan bod hoe een docent feedback kan geven op literaire vertalingen van leerlingen.

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/vertalen-als-schrijven-bij-grieks-en-latijn.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

Studiedagen op het gebied van taal juist niet voor taaldocenten

Taalondersteunende examentraining voor alle vakken (behalve talen)

Datum en tijdn: donderdag 17 november 10:00-17:00 uur

In deze Mastercourse leert u examenkandidaten trainen op taal, zodat de kans op het succesvol afronden van hun examen toeneemt.

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/taalondersteunende-examentraining-voor-alle-vakken.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

Werken aan woorden

Datum en tijd: donderdag 9 februari 10:00-17:00 uur

Een goede woordenschat is een voorwaarde voor schoolsucces. Op deze studiedag, speciaal voor docenten van de bèta- en zaakvakken, leert u hoe u de woordenschat van leerlingen kunt vergroten.

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/werken-aan-woorden.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ?a

 

 

Feedback op schrijfproducten

Datum en tijd:  vrijdag

Voor feedback geven op teksten zijn allerlei methoden voor handen, zoals inleverprotocollen, peerfeedback, codesystemen en reviseren. Tijdens deze studiedag komen al die methoden aan bod. Daarnaast wordt besproken wat je als docent zelf belangrijk vindt bij het beoordelen van teksten. En hoe kun je op school een eenduidig manier van feedback geven en hoe organiseer je dat?

http://is.uva.nl/content/evenementen/cursussen/mastercourses/2017-2018/feedback-op-schrijfproducten-in-de-zaakvakken.html?origin=kGoWpLJyStiwG6Usw0vtUQ

 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail