Pas verschenen

Jasmijn Bloemert, Kees de Glopper, Wander Lowie, Clary Ravesloot, Klaas van Veen & Johan Graus (Red.). (2018). Vakdidactisch onderzoek en de onderwijspraktijk. Utrecht: Levende Talen. Isbn 978 90 821 5822 9,  € 15 (incl. verzendkosten), 104 blz. Bestelformulier Hoe bevorder je kritisch denken bij leerlingen? Hoe geef je individuele feedback op spreekvaardigheid als je klassen van meer dan dertig leerlingen hebt? Waarom blijft doeltaal-voertaal toch zo lastig om uit te voeren? Hoe organiseer je schrijfonderwijs in havo 4? Welke strategieën

Reactie op Centraal Examens

Nederlands Peiling examenzittingen Nederlands 2019 Advies Examens Nederlands met draagvlakonderzoek finaal Advies Examens Nederlands deel III Data Advies Examens Nederlands deel II Kwesties Spaans Forum Spaans Levende Talen   De examenlijn is een afdeling binnen het College voor Toetsen en Examens die vragen van docenten over examenopgaven, correctievoorschriften en normering behandelt. De examenlijn is via het Examenloket bereikbaar voor correctoren. Blijft een vraag U dwars zitten, meld dit dan ook aan de Examenlijn. Berichten over aanvullingen op het correctievoorschrift worden

Landelijk Platform voor het talenonderwijs

Nieuw Landelijk Platform gaat zich hard maken voor het talenonderwijs Is verengelsing van het hoger onderwijs nu wel of geen goede zaak? Welke economische voordelen loopt Nederland mis doordat we steeds slechter Duits en Frans spreken? Hoe lossen we het tekort aan docenten Nederlands en Duits in het voortgezet onderwijs op? Met dit soort vraagstukken gaat een nieuw Landelijk Platform voor de Talen zich bezighouden. Het platform is een samenwerking tussen zeven academische instellingen. Met de aanstelling per 1 april

Leernetwerk schrijfvaardigheid bovenbouw Nederlands en Engels

SLO start samen met Cito een leernetwerk schrijfvaardigheid Nederlands en Engels in de bovenbouw. U kunt hieraan meedoen. Leraren van verschillende scholen: verkennen gezamenlijk wat een valide manier van toetsing van schrijfvaardigheid is die recht doet aan de doelstellingen van het (schrijf)onderwijs Nederlands en Engels; ontwikkelen schrijfopdrachten die passen bij de geformuleerde doelstellingen/uitgangspunten; verkennen welke vorm(en) van beoordelen passend zijn bij de ontwikkelde taken en de eigen onderwijspraktijk en nemen daarbij ook voorbeelden uit binnen-/buitenland onder de loep. Wat levert

Chinees nu voor het eerst officieel eindexamenvak

170 leerlingen aan de slag met eindexamen Chinees Chinees nu voor het eerst officieel eindexamenvak Deze weken doen 170 vwo-leerlingen in ons land eindexamen Chinees. De taal is dit schooljaar voor het eerst officieel een eindexamenvak. 15 scholen, verspreid over het land, bieden hun leerlingen de gelegenheid om er dit jaar eindexamen in te doen. Dat blijkt uit een overzicht van Nuffic, die als beheerder van het scholennetwerk Chinese Taal & Cultuur zorgt voor de kwaliteitsborging van de eindexamens Chinees. Nuffic

VCP zet in op gevolgen kunstmatige intelligentie

Door de VCP is KI hoog op de agenda gezet. De VCP heeft het onderwerp opgepakt omdat het op alle fronten impact heeft. Werk en inkomen zijn belangrijk, maar onderwijs en ethische vraagstukken net zo goed. ´Kunstmatige intelligentie, je kunt het maar beter omarmen, maar hou wel de controle´, zegt VCP adviseur Catelijne Muller, opsteller van een baanbrekend Europees advies over dit onderwerp. Niet te stoppen Een robot die voor de klas staat. Het is een interessante gedachte en technisch

Curriculum.nu

Sinds maart 2018 hebben ontwikkelteams van leraren en schoolleiders in een voor Nederland uniek proces gewerkt aan voorstellen voor herziening van de kerndoelen en eindtermen van het primair en voortgezet onderwijs. Vanaf vandaag is het resultaat te bekijken op de website www.curriculum.nu. Tegelijk start een brede consultatie die loopt tot en met 11 augustus.Meer lezen   De ontwikkelteams presenteren hun conceptvoorstellen Tijdens de zesde ontwikkelsessie in april hebben de ontwikkelteams verder gewerkt aan de conceptopbrengsten per leergebied. De opbrengsten bestaan

Taaldeskundig? ZZP-er worden?

De Kamer van Koophandel biedt kosteloos een seminar waar je je wekelijks voor kunt inschrijven. Ook kun je je informeren via internet middels de Webinar die naast het Youtube kanaal  van de KvK alle informatie biedt die een starter nodig heeft. Daarnaast biedt de KvK de zogenaamde Toolkit (bestemd voor voorlichting op scholen). Eigen seminar “een eigen bedrijf starten” YouTube kanaal KvK Toolkit onderneming starten  Informatie over starten als ZZP-er op onze website

Ruslanddag (23 september 2017)

Elk jaar organiseert de sectie Russisch van Levende Talen een Ruslanddag. Deze dag biedt docenten Russisch en belangstellenden een keur aan lezingen en workshops. De lezingen en workshops hebben meestal een actueel thema en sluiten aan bij een tentoonstelling, recent onderzoek, een nieuwe publicatie of film, een belangrijke historische datum of de nieuwste inzichten in vakdidactiek. De Ruslanddag is voor Slavisten een inhoudelijk interessante en inspirerende dag en er is ruimschoots gelegenheid Nederlandse en Vlaamse collega’s te ontmoeten. Deelnemers ontvangen