Rahime Gülcü, in memoriam

Op maandagavond 27 juni 2016 is onze penningmeester, Rahime Gülcü, na een korte, slopende ziekteperiode overleden. Rahime heeft vele jaren als docente Turks gewerkt en werkte de laatste jaren ook voor het Cito. Zij was meer dan 20 jaar lid van Levende Talen en jarenlang actief in het bestuur van de sectie Turks. Sinds 2014 zat zij in het Dagelijks Bestuur van de vereniging als penningmeester. Rahime was een bijzonder mens: een intelligente, sterke vrouw, met een duidelijke mening en

LTM 5

Met hoofdartikelen over het Manifest Nederlands op School (nu het stof wat is neergedaald), de toekomst van het vreemdetalenonderwijs, de leeslijst in de praktijk, interculturele competentie in de mvt-les. Tevens rubrieksitems over ICT en didactiek, thuistaalcarrousel, pedagogisch vakmanschap. En de huiscolumnist van LTM, Peter-Arno Coppen, breekt een lans voor de eigen vakinhouden van de talen: ‘Voor de taalvakken (…) vindt niemand het een punt dat de doelen worden verlegd naar instrumentele vaardigheden en goed burgerschap. Een kwalijke zaak (…)’. Lees

Ons onderwijs 2032

Documenten   Vervolgproces_curriculumherziening_primair_en_voortgezet_onderwijs Brief moderne vreemde talen in relatie tot Onderwijs 2032 Staatsecretaris Dekker Brief moderne vreemde talen in relatie tot Onderwijs 2032. Staatsecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Sander Dekker Reactie van Levende Talen op het rapport 2032 De reactie van visiegroep Frans over het belang van Frans De reactie van de actiegroep Duits De open brief van studenten Frans van de Graduate School of Teaching De reactie van het Sectiebestuur Nederlands over de gewenste rol van Nederlands De reactie

Gerard Westhoff Taaldidactiekprijs

De Gerard Westhoff Taaldidactiekprijs is in 2009 door Levende Talen en het Expertisecentrum Moderne Vreemde Talen ingesteld ter gelegenheid van het emeritaat van prof.dr. Gerard Westhoff, hoogleraar mvt-didactiek aan de Universiteit Utrecht. De prijs gaat naar de beste scriptie op het gebied van vreemdetalendidactiek (in brede zin, inclusief de didactiek van literatuur en cultuur), geschreven door studenten aan Nederlandse lerarenopleidingen. Meer informatie is in het reglement te vinden. Een overzicht van de winnende scripties en juryrapporten is hier te vinden.

20 uur les voor docent in VO

Een Kamermeerderheid zal het streven steunen naar maximaal 20 lesuren voor een fulltime-docent in het voortgezet onderwijs en maximaal acht dagdelen lesgeven voor een voltijds leraar in het basisonderwijs. Dit geeft docenten meer tijd om hun onderwijsuren goed voor te bereiden en zo de kwaliteit van hun lessen te verhogen. Ook kunnen ze meer aandacht geven aan onderwijsvernieuwing. Door de bevindingen uit het onlangs gepubliceerde OESO-rapport, dat onder meer zegt dat Nederlandse leraren te veel lesgeven, stemmen nu voor het eerst ook PvdA, ChristenUnie en SGP

Polen en Rusland – culturen in dialoog

Met gepaste trots presenteren de sectie Pools en de sectie Russisch u op 18 juni a.s. hun gezamenlijke studiedag 2016! Het wordt een dag vol interessante lezingen over culturele verschillen en overeenkomsten, over dialoog en wederzijdse beïnvloeding tussen schrijvers, musici en anderen. Er zijn tien workshops in twee parallelle sessies over literatuur, taalleren en intercultureel bewustzijn. Daarnaast is er volop ruimte voor informele ontmoetingen. De studiedag is georganiseerd in samenwerking met de afdeling Slavistiek van de Universiteit van Amsterdam en