Wetsvoorstel lerarenregister

Op 25 april zijn voor het lerarenregister het wetsvoorstel, het advies van de Raad van State en de memorie van toelichting gepubliceerd. Het wetsvoorstel wil de beroepskwaliteit van bevoegde leraren verbeteren. Voorgesteld wordt een lerarenregister in te voeren, waarin iedere leraar met een relevant hoger onderwijs-getuigschrift (bewijs van bevoegdheid) zich moet registreren. Om voor herregistratie in aanmerking te komen moet deze leraar elke vier jaar aantonen dat hij zijn bekwaamheid heeft onderhouden. Voorts wordt het beroep van leraar omschreven en bepaald dat de leraar in de

Flexibilisering van het voortgezet onderwijs

Levende Talen ziet voordelen voor de leerlingen bij flexibilisering maar wijst op de gevolgen voor lesroosters en programmering binnen de scholen, het ontbreken van afspraken met het vervolgonderwijs en mogelijke consequenties voor de waarde van het einddiploma. In de Kamerbrief doet de staatssecretaris geentoezeggingen over(o.a. financiële) randvoorwaarden bij invoering..

Brief naar OCW

In het rapport van Platform Onderwijs2032 vervalt de verplichting van een tweede taal in het voortgezet. Levende Talen pleit voor het behoud ervan en wijst op Europese afspraken over meertaligheid. Een handelsnatie kan niet zonder kennis over andere volkeren en hun talen. In het onderwijs zijn er nu lerarentekorten voor o.a. Duits. Bij afschaffing van een verplichte tweede taal zal het animo voor de vakopleiding doodbloeden.

Werkdruk in vo pak je op school aan

In zijn brief van 1 februari aan de Tweede Kamer betoogt staatssecretaris Sander Dekker dat binnen de scholen werkdruk moet worden aangepakt. Aanleiding voor zijn brief is de uitzending van Zembla op 27 januari. Daarin klagen docenten over de hoge werkdruk en het gebrek aan waardering. Dekker neemt die signalen serieus. Toch neemt hij de berichten uit de uitzending met een korreltje zout: 90 procent van de leraren zou tevreden zijn. Dat is hoog in vergelijking met de cijfers in buurlanden. Tegenberichten op sociale

Herhaal de positieve boodschap

Perry van Kerkhoven Het is altijd goed te herhalen. Zo is mij al tijdens de opleiding geleerd. Daarom wil ik graag terugkijken op het afgelopen jaar en een aantal positieve ontwikkelingen terughalen. Ik begin aan het eind. In november adviseerde de VO-Raad de staatssecretaris te kiezen voor diploma’s op maat. Het idee lijkt goed: je krijgt geen diploma op het niveau van je slechtste vak, maar per vak kun je een niveau kiezen. De schrik sloeg me om het hart. Gelukkig zag de Onderwijsraad

Geld erbij, jongeren eraf

Perry van Kerkhoven Verstandige mensen die zich over de toekomst van het onderwijs buigen, salarisverhoging voor docenten in het vo en mbo, maar zorgen over de mobiliteit in het onderwijs. Een greep uit de actualiteit. Veel leden van de vereniging zullen in november een prettig bedrag op hun rekening krijgen. Ik heb eerder geschreven, dat ik voor het loonakkoord met de overheid ben. We hebben te lang op de nullijn gestaan, eindelijk gaan we vooruit in salaris. Voor de gelukkigen in het vo en

Ons onderwijs2032. Eindadvies van het platform onderwijs2032. Een eerste reactie van Levende Talen

Vaardig, waardig, aardig. Deze eigenschappen ziet het platform bij de leerling die in 2032 uitstroomt uit het voortgezet onderwijs om zo toegerust te beginnen aan een vervolgopleiding of de arbeidsmarkt te betreden. De termen staan voor nadruk op persoonsvorming, kennisontwikkeling en maatschappelijke vorming. Levende Talen heeft op het voorlopige rapport gereageerd en ziet een aantal positieve kanten terugkomen, maar ook pijnpunten. Het eindadvies is weer een advies op hoofdlijnen, de uitwerking gaat pas later beginnen en daarbij bepleiten de opstellers een voortgaande eigen rol van

Speciale projecten

Voor het aanvragen van speciale projecten – te denken valt aan een extra studiedag voor de sectie of een speciale uitgave bij LTM – is het mogelijk dat de vereniging LT bijspringt om het financieel haalbaar te maken. Daarvoor gelden de volgende regels: 1. In principe vallen speciale projecten onder de verantwoordelijkheid van het desbetreffende vaksectiebestuur. Mocht echter in aanloop al blijken dat zo’n project financieel niet haalbaar is zonder steun van de vereniging LT dan is tijdig overleg met DB en HB

Werkgroepen

Binnen Levende Talen kunnen werkgroepen in het leven worden geroepen. Een werkgroep is niet noodzakelijkerwijs gebonden aan een vaksectie. Bij de installatie van de werkgroep worden de volgende zaken afgesproken: – deelnemers en verantwoordelijken (en hun verantwoordelijkheden) – doelgroep – werkduur – budget – eventuele vergoedingen aan de leden van de werkgroep – beoogd resultaat Na afloop van de werkzaamheden legt de werkgroep verantwoording af aan het hoofdbestuur over de inhoudelijke werkzaamheden en over de besteding van de gelden. In

Platform Lerarenopleiders MVT

Het platform organiseert een overleg voor informatie-uitwisseling en scholing van lerarenopleiders met als doel hun expertise en netwerken te vergroten. Levende Talen ondersteunt door advies en facilitering. Levende Talen heeft twee platforms van lerarenopleiders MVT: 1 Het platform van lerarenopleiders eerste en tweede graad. 2 De Vedocep, het netwerk van docenten Engels aan de Pabo’s. www.vedocep-levendetalen.nl