Ontmoet pionierende leraren op het LOF-festival

Ben jij een leraar die innovatie belangrijk vindt? Loop je wellicht al rond met een goed idee, maar heb je nog geen kans of tijd gehad om hier werk van te maken? Kom dan zeker 5 oktober a.s. naar het LOF-festival. Dé ontmoetingsplek voor innovatieve leraren. Locatie: ROC Midden Nederland in Amersfoort. Een dag in het teken van innoverende initiatieven en het delen van opgedane kennis en ervaring. Kortom: een ontmoetingsplaats voor vernieuwers. Met inspirerende sprekers zoals lector Leren &

Juryrondes voor het LerarenOntwikkelFonds en Onderwijspioniers 2018-2019 zijn bekend! (oc)

Het LerarenOntwikkelFonds (LOF) ondersteunt en verbindt leraren met goede initiatieven om het onderwijs te verbeteren. De laatste aanvraagronde voor het schooljaar 2017/2018 is gesloten. Vanaf 13 augustus 2018 is het weer mogelijk aanvragen te doen voor LOF (zie hieronder de juryrondes voor het komend schooljaar). Leraren uit het po, so, vo kunnen dan een aanvraag doen om in aanmerking te komen voor subsidie en begeleiding. Wat is het LOF? De leraar is de centrale spil en de creatieve architect van

Pas verschenen

Jasmijn Bloemert, Kees de Glopper, Wander Lowie, Clary Ravesloot, Klaas van Veen & Johan Graus (Red.). (2018). Vakdidactisch onderzoek en de onderwijspraktijk. Utrecht: Levende Talen. Isbn 978 90 821 5822 9,  € 15 (incl. verzendkosten), 104 blz. Bestelformulier Hoe bevorder je kritisch denken bij leerlingen? Hoe geef je individuele feedback op spreekvaardigheid als je klassen van meer dan dertig leerlingen hebt? Waarom blijft doeltaal-voertaal toch zo lastig om uit te voeren? Hoe organiseer je schrijfonderwijs in havo 4? Welke strategieën

Webinar Invloed op je eigen werk, het professioneel statuut helpt daarbij

Op dinsdag 5 juni a.s. (20.30 – 21.30 uur) organiseert Voion de webinar Invloed op je eigen werk, het professioneel statuut helpt daarbij. De webinar is met name bedoeld voor leraren in het voortgezet onderwijs. Ik wil de webinar daarom graag bij jullie onder de aandacht brengen.   Professioneel statuut Vanaf dit schooljaar moeten schoolleiding en leraren vorm en inhoud geven aan een professioneel statuut. In dit statuut wordt de zeggenschap en autonomie van individuele leraren geregeld, zodat zij de

Reactie op Centraal Examens

Link naar Fora   Forum Nederlands Levende Talen Forum Spaans Levende Talen De examenlijn is een afdeling binnen het College voor Toetsen en Examens die vragen van docenten over examenopgaven, correctievoorschriften en normering behandelt. De examenlijn is via het Examenloket bereikbaar voor correctoren. Blijft een vraag U dwars zitten, meld dit dan ook aan de Examenlijn. Berichten over aanvullingen op het correctievoorschrift worden gecommuniceerd via Examenblad.nl aan de examensecretaris van de school. Om goed op de hoogte te zijn van de informatie

Ideeëndag ‘Invitation au voyage’ op zaterdag 6 oktober 2018 in Woerden

De Ideeëndagen van de Didactiekcommissie Frans zijn u wel bekend. Of toch niet? Op een Ideeëndag woont u drie workshops bij en gaat u naar huis met nieuwe ideeën en met  een rugzak vol direct bruikbaar lesmateriaal. Dit lesmateriaal is inzetbaar voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs en geschikt voor zowel onder- als bovenbouwklassen. De nascholingsdag vindt plaats op het Minkema College in Woerden, op enkele minuten lopen van het station. Het adres is Minkemalaan 1, 3446 GE Woerden.

Acties voortgezet onderwijs uitgebreid

De acties voor een nieuwe cao met meer salaris en minder werkdruk worden uitgebreid. Op 31 mei wordt er gedemonstreerd bij de Algemene Ledenvergadering van de VO-raad in Driebergen/Zeist. Ben je in de gelegenheid, kom die dag dan van 11.00 tot 12.30 naar congrescentrum Antropia. Het is belangrijk dat we daar met zoveel mogelijk collega’s te zien en te horen zijn! Aanmelden en meer informatie bij info@fvov.nl Waar gaat het ons om? De meest gestelde vragen: Waarom is het belangrijk

Landelijk Platform voor het talenonderwijs

Nieuw Landelijk Platform gaat zich hard maken voor het talenonderwijs Is verengelsing van het hoger onderwijs nu wel of geen goede zaak? Welke economische voordelen loopt Nederland mis doordat we steeds slechter Duits en Frans spreken? Hoe lossen we het tekort aan docenten Nederlands en Duits in het voortgezet onderwijs op? Met dit soort vraagstukken gaat een nieuw Landelijk Platform voor de Talen zich bezighouden. Het platform is een samenwerking tussen zeven academische instellingen. Met de aanstelling per 1 april

Leernetwerk schrijfvaardigheid bovenbouw Nederlands en Engels

SLO start samen met Cito een leernetwerk schrijfvaardigheid Nederlands en Engels in de bovenbouw. U kunt hieraan meedoen. Leraren van verschillende scholen: verkennen gezamenlijk wat een valide manier van toetsing van schrijfvaardigheid is die recht doet aan de doelstellingen van het (schrijf)onderwijs Nederlands en Engels; ontwikkelen schrijfopdrachten die passen bij de geformuleerde doelstellingen/uitgangspunten; verkennen welke vorm(en) van beoordelen passend zijn bij de ontwikkelde taken en de eigen onderwijspraktijk en nemen daarbij ook voorbeelden uit binnen-/buitenland onder de loep. Wat levert

Pagina 1 van 912345...Minst recente »