Gerard Westhoff Taaldidactiekprijs

Levende Talen en het Expertisecentrum mvt hebben in 2009 de Gerard Westhoff-Taaldidactiekprijs ingesteld voor de beste scriptie op het gebied van vreemdetalendidactiek (in brede zin, inclusief de didactiek van literatuur en cultuur), geschreven door studenten aan Nederlandse lerarenopleidingen. Suzanne Immers De jury heeft de prijs van 2020 toegekend aan Suzanne Immers (Universiteit Utrecht) voor de scriptie Kulturreflexives Lernen im Schüleraustausch. De jury heeft een eervolle vermelding toegekend aan Mathilde Boots (Fontys Lerarenopleidingen Sittard), voor de scriptie Exploring EFL learners’ positive engagement

Brief aan wetenschappelijke curriculumcommissie

  Aan: Wetenschappelijke Curriculumcommissie Van: Vereniging van Leraren in Levende Talen Datum: 21 oktober 2020 Betreft: kaders Curriculum.nu   Geachte leden van de Wetenschappelijke Curriculumcommissie, Allereerst willen wij u zeggen dat wij blij zijn met de instelling van uw commissie. Onze organisaties hebben vanaf het begin van Curriculum.nu naar voren gebracht dat er onvoldoende wetenschappelijke inbreng en onderbouwing was in het proces. Daar is met de instelling van uw commissie nu een oplossing voor gevonden. De minister heeft u aangesteld

Bij klachten thuisblijven of kan ik toch gewoon naar school of werk? Beslisboom aangepast

BOinK, AJN Jeugdartsen Nederland en het RIVM hebben een Beslisboom 12+ ontwikkeld voor volwassenen, werkende jongeren en leerlingen/studenten met coronaklachten. Het schema kan gebruikt worden om te bepalen of je naar school of naar het werk kan komen met corona-gerelateerde klachten. De beslisboom wordt regelmatig aangepast naar aanleiding van nieuwe/vernieuwde regelgeving. Klik hier voor de Beslisboom 12+ – versie 14 oktober 2020

Herziene versie servicedocument funderend onderwijs

Het coronavirus COVID-19 heeft grote impact op het funderend onderwijs. Scholen, leraren en leerlingen zijn het afgelopen jaar met veel flexibiliteit en vindingrijkheid met de situatie omgegaan. Het is belangrijk scholen daarbij te ondersteunen, door voortdurend een overzicht te geven van de laatste informatie. De huidige situatie leidt tot vragen rondom corona. In dit document geven we antwoord op deze vragen, gebaseerd op de bestaande wet- en regelgeving, inclusief de coronamaatregelen vanuit het kabinet en de RIVM-richtlijnen. Bijgaand het meest

Privacy & online lessen

De AVG stelt dat persoonsgegevens -waar online lessen ook onder vallen- alleen verzameld en verwerkt mogen worden voor een ‘welbepaald, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigd doel’. Bij online lessen is dit doel helder: het overbrengen van lesstof. De eventueel opgenomen beelden mogen dus op grond van de AVG alleen hiervoor gebruikt worden en niet voor bijvoorbeeld functionerings- en beoordelingsgesprekken, afhandeling van klachten etc. Scholen zijn volgens de wet verplicht informatiebeveiliging en privacy (IBP) te regelen. Je werkgever heeft dus de verantwoordelijkheid