Uitslag peiling Levende Talen

ByLevende Talen heeft vandaag haar leden geraadpleegd. In totaal hebben 632 gereageerd. Van hen laat 51 procent weten vóór behoud van het convenant te zijn dat minister Slob voor het weekend met de bonden in het onderwijs getekend heeft. 49 Procent roept op tot staken,41 procent vraagt om intrekken van de handtekening. Levende Talen hoopt dat de minister onder druk van de toch grote ontevredenheid waarvan de raadpleging blijk geeft, zich bereid verklaart tot verder onderhandelen. Hoe kan een eenmalige,

Stakingsoproep voor de staking op 6 november 2019

De FvOv (Federatie van Onderwijsvakorganisaties), waarbij Levende Talen is aangesloten, roept alle leden uit het primair en voortgezet onderwijs op om op woensdag 6 november, tijdens de behandeling van de onderwijsbegroting, te gaan staken. De kwaliteit van het onderwijs wordt bedreigd door een ernstig lerarentekort in het PO en in toenemende mate ook in het VO. Daarnaast is er voor het PO nog steeds sprake van een loonkloof met het VO. Voor het PO en VO is er sprake van

Nieuwsbericht Curriculum.nu

Nieuwsbericht Curriculum.nu 10 oktober 2019: aanbieding advies ontwikkelteams en CG aan minister Slob Op 10 oktober hebben 150 leraren en schoolleiders hun adviezen voor de herziening van het curriculum overhandigd aan de minister van onderwijs. Klik hier voor een sfeerimpressie van die dag. De ontwikkelteams hebben voor negen leergebieden in kaart gebracht wat de benodigde kennis en vaardigheden zijn. Ga direct naar de voorstellen: www.curriculum.nu.   Na politieke besluitvorming vormen de voorstellen de basis voor de herziening van de landelijke kerndoelen,

Online vertaalwedstrijd

Juvenes Translatores is een onlinewedstrijd voor de beste jonge vertalers uit de Europese Unie. Het doel van deze wedstrijd is het leren van talen en het vertalen te promoten. Initiatiefnemer is het directoraat-generaal  Vertaling  (DG  Vertaling) van de Europese Commissie.   Scholen die willen deelnemen, kunnen zich tot 20 oktober 2019 inschrijven op https://ec.europa.eu/info/education/skills-and-qualifications/develop-your-skills/language-skills/juvenes-translatores_nl Juvenes Translatores | Europese Commissie Hoe bereid ik me voor? Hoe bereid ik me voor? Een vertaler moeten zichzelf afvragen: “Hoe kan ik deze boodschap overbrengen?” Een

Meer talen in het onderwijs, minder segregatie

De Nederlandse wet staat leerlingen toe eindexamen te doen in Arabisch, Chinees, Duits, Frans, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks, naast verplicht Nederlands en Engels. De keuze is aan de leerling, maar de school bepaalt het aanbod. Laat de leerling kiezen en bied het onderwijs aan! Hier is de link naar de Petitie Het gaat om het volgende: Wij (taal)wetenschappers en onderwijskundigen, docenten, opleiders en anderen, constateren dat leerlingen en ouders niet weten van de mogelijkheid die de wet hen biedt,

Dag van Taal, Kunsten en Cultuur Rijksuniversiteit Groningen

Op vrijdag 17 januari 2020 vindt in en rond het Academiegebouw in Groningen voor de achttiende keer de Dag van Taal, Kunsten en Cultuur plaats. Op deze studiedag gaat een keur aan sprekers in op de laatste (wetenschappelijke) ontwikkelingen op het gebied van talen, kunsten en cultuur, waarbij volop aandacht is voor toepassingen in het voortgezet onderwijs. U kunt zich nu aanmelden via de website. Als u zich voor 1 december 2019 inschrijft, profiteert u van vroegevogelkorting. http://dagvantaalkunstenencultuur.nl/

Wie wordt de nieuwe Professional van het Jaar 2019?

De Vakcentrale voor Professionals (VCP) kiest op 7 november de VCP Professional van het Jaar. Wellicht wordt dat iemand uit onze eigen organisatie! De meer dan vijftig organisaties die bij de VCP zijn aangesloten worden opgeroepen binnen hun achterban op zoek te gaan naar mogelijke kandidaten voor de Professional van het Jaar. Het voordragen van kandidaten kan tot en met 24 oktober via s.stam@vcp.nl . Gedrevenheid en passie Nederland heeft een hoop goede professionals: werknemers die hun vak met grote

LT-adviezen over de rol van mvt en Nederlands in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs

Bijdrage van Levende Talen aan Curriculum.nu LT curriculum aanbiedingsbrief juli 2019 LT-advies curriculum Engels mvt 2019 LT-advies curriculum Nederlands 2019 Reacties van Levende Talen aan Curriculum.nu Levende Talen heeft via de curriculum.nu website een aantal documenten aangeboden als reactie over de tussenproducten. Hierbij de PDF versie daarvan. Feedbackbijeenkomst-22-mei-2019 Levende Talen Tweede tussenproduct Reactie van Levende Talen Vierde tussenproduct Reactie van het Dagelijks Bestuur Levende Talen    

Enquête website www.ERK.nl

Binnenkort wordt de website www.ERK.nl geactualiseerd aan de hand van de meest recente ontwikkelingen. Om dat te kunnen doen, hebben we input nodig van zoveel mogelijk gebruikers van de website.  Daarom vragen we je om een digitale enquête in te vullen via de link: https://nl.research.net/r/vragenlijst_ERK-website_2019. Het invullen van de vragen zal ongeveer 10 minuten van jouw tijd kosten. Graag ontvangen we alle reacties uiterlijk maandag 1 juli. Je kunt slechts eenmaal deelnemen aan de enquête, maar je kunt jouw reacties bewerken totdat de

Overgang van registerleraar naar lerarenportfolio

Overgang van registerleraar naar lerarenportfolio kan tot en met 31 juli Wilt u uw portfolio van Registerleraar behouden? Dan kunt u deze zelf overzetten door u aan te melden. Vervolgens krijgt u de mogelijkheid om uw portfoliogegevens uit het vrijwillige register over te zetten. Daarvoor zijn de reglementen van Registerleraar aangepast en zijn drie aspecten geborgd. Tijdige en uitgebreide communicatie over het meeneemrecht en de sluiting van het vrijwillige register; Het mogen kopiëren van de portfoliogegevens; Het vaststellen van een