LT-adviezen over de rol van mvt en Nederlands in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs

Bijdrage van Levende Talen aan Curriculum.nu LT curriculum aanbiedingsbrief juli 2019 LT-advies curriculum Engels mvt 2019 LT-advies curriculum Nederlands 2019 Reacties van Levende Talen aan Curriculum.nu Levende Talen heeft via de curriculum.nu website een aantal documenten aangeboden als reactie over de tussenproducten. Hierbij de PDF versie daarvan. Vierde tussenproduct Reactie van het Dagelijks Bestuur Levende Talen Tweede tussenproduct Reactie van Levende Talen Feedbackbijeenkomst-22-mei-2019 Levende Talen

Enquête website www.ERK.nl

Binnenkort wordt de website www.ERK.nl geactualiseerd aan de hand van de meest recente ontwikkelingen. Om dat te kunnen doen, hebben we input nodig van zoveel mogelijk gebruikers van de website.  Daarom vragen we je om een digitale enquête in te vullen via de link: https://nl.research.net/r/vragenlijst_ERK-website_2019. Het invullen van de vragen zal ongeveer 10 minuten van jouw tijd kosten. Graag ontvangen we alle reacties uiterlijk maandag 1 juli. Je kunt slechts eenmaal deelnemen aan de enquête, maar je kunt jouw reacties bewerken totdat de

Overgang van registerleraar naar lerarenportfolio

Overgang van registerleraar naar lerarenportfolio kan tot en met 31 juli Wilt u uw portfolio van Registerleraar behouden? Dan kunt u deze zelf overzetten door u aan te melden. Vervolgens krijgt u de mogelijkheid om uw portfoliogegevens uit het vrijwillige register over te zetten. Daarvoor zijn de reglementen van Registerleraar aangepast en zijn drie aspecten geborgd. Tijdige en uitgebreide communicatie over het meeneemrecht en de sluiting van het vrijwillige register; Het mogen kopiëren van de portfoliogegevens; Het vaststellen van een

Wet Beroep Leraar

Hoe bekend bent u met de Wet Beroep Leraar? Vul de enquête in! De wet beroep leraar (WBL) is sinds 2017 van kracht. De wet bestaat uit de volgende instrumenten/maatregelen: Omschrijving van het beroep leraar; Professionele ruimte/zeggenschap en professioneel statuut; Een (vrijwillig) lerarenportfolio Er is een enquête uitgezet met als doel om te onderzoeken in hoeverre u als leraar bekend bent met de WBL, betrokken bent bij de implementatie ervan en hoe u aankijkt tegen de beoogde resultaten van de

Promotiecampagne voor talenstudies

Lancering van promotiecampagne voor talenstudies Een van de belangrijkste doelen van het Nationaal Platform voor de Talen is vergroting van de studenteninstroom bij talenstudies. Om dat te bereiken, hebben we een landelijke campagne opgezet waarmee we studiekiezers enthousiast maken voor talenstudies. Deze campagne is ontwikkeld in samenwerking met Youngworks, een communicatiebureau dat jarenlange ervaring met en kennis van jongerenmarketing heeft. Na maanden van voorbereidingen is deze campagne op vrijdag 10 mei 2019 van start gegaan. Doelen De studiekeuzecampagne heeft twee

VCP maakt film over pijnpunten pensioenstelsel

VCP maakt film over pijnpunten pensioenstelsel De Vakcentrale voor Professionals (VCP) heeft een film gemaakt over de pijnpunten in de pensioenonderhandelingen. De VCP zat aan tafel bij de pensioenonderhandelingen, die november vorig jaar stukliepen. “De film laat in heldere taal zien waardoor het overleg strandde en waarom ja zeggen in november geen optie was. Er liggen nog grote knelpunten om tot een goed, toekomstbestendig pensioenstelsel te komen”, zegt VCP-voorzitter Nic van Holstein. De film behandelt voor de VCP belangrijke onderdelen

Oprichting sectie Nedersaksisch zaterdag 6 april

Taaldocenten van de landelijke vereniging Levende Talen hebben een aparte afdeling voor de Nedersaksische taal opgericht. Dat gebeurde vandaag tijdens de algemene ledenvergadering in Utrecht. De vereniging Levende Talen Nedersaksisch gaat zich onder voorzitterschap van Willemijn Zwart uit Enschede inzetten voor een nieuwe leerlijn Nedersaksisch voor het basisonderwijs. Daar onder valt naast het ontwikkelen van lesmateriaal ook het stimuleren van een positieve houding in het onderwijs ten opzichte van het gebruik van de Nedersaksische taal. Geen ‘slecht’ Nederlands “Je merkt

Meertaligheid

Uit Onderwijstijdschriftenplein bieden we hier de link naar hun publicaties Meertaal — Jrg. 6 (januari 2019) nr. 2 Meertaal — Jrg. 6 (september 2018) nr. 1 Meertaal — Jrg. 5 (mei 2018) nr. 3 Meertaal — Jrg. 5 (januari 2018) nr. 2 Meertaal — Jrg. 5 (september 2017) nr. 1 Meertaal — Jrg. 4 (april 2017) nr. 3 Meertaal — Jrg. 4 (januari 2017) nr. 2 Meertaal — Jrg. 4 (september 2016) nr. 1 Meertaal — Jrg. 3 (mei 2016) nr. 3

In Memoriam Cecilia Odé

CeciliaOdé (21 september 1946 – 9 januari 2019) Sinds tenminste 40 jaar was Cecilia Odé actief lid van Levende Talen en van de toen nog jonge sectie Russisch. Cecilia heeft altijd gepleit voor meer aandacht voor intonatie in het taalonderwijs en wijdde haar wetenschappelijke werk daar ook aan. In 1989 promoveerde ze op een proefschrift getiteld Russian Intonation: a perceptual description. Cecilia is ook vele jaren gevolmachtigde vertegenwoordiger bij de Fédération Internationale des Professeurs de Langues Vivantes (FIPLV) geweest voor

Oproep nieuwe examinatoren Staatsexamens vo

Het College voor Toetsen en Examens is op zoek naar 2egraads docenten  Engels die dit jaar willen corrigeren en examineren voor de staatsexamens voortgezet onderwijs. Correctie vindt plaats tijdens de periode van de centrale examens (van half mei t/m half juni). Het mondeling examineren vindt plaats in de eerste twee weken van de zomervakantie op scholen van het voortgezet speciaal onderwijs en afhankelijk van de regio waar u woont in Zwolle/Tilburg/Amersfoort. Voor meer informatie over de staatsexamens zie https://www.cvte.nl/taken-cvte/staatsexamens-vo Meer informatie over