Oproep van de FvOv voor actieve meedenkers

Ben je geïnteresseerd in de ontwikkelingen op cao-gebied in jouw onderwijssector? En wil je daar actiever bij betrokken zijn? We zijn voor de FvOv op zoek naar leraren, begeleiders en ondersteuners die werkzaam zijn in het: primair onderwijs ((speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs) en voortgezet onderwijs. We vragen je om mee te denken bij het opstellen van een cao-inzet en zullen je gedurende het cao-traject op de hoogte houden van de ontwikkelingen en op gezette tijden raadplegen over de

Laaggeletterd?

In een nuttig artikel laat Neerlandicus Helge Bonset zien dat, in tegenstelling tot wat in de media regelmatig beweerd wordt, er geen sprake van is dat 24% van onze 15-jarigen op grond van het laatste PISA-onderzoek ‘laaggeletterd’ kunnen worden genoemd. Het rapport geeft dat zelf overigens expliciet aan.  Onze 15-jarigen hebben geen moeite met het begrijpen van eenvoudige mededelingen of het lezen van de ondertiteling bij film of tv, maar ze vinden het moeilijk om de kwaliteit en geloofwaardigheid van

Enquête bevoegdheden

De afgelopen maanden is waarschijnlijk ook uw aandacht vooral uitgegaan naar het organiseren en herorganiseren van de lessen  vanwege de coronacrisis. Nu alles weer langzaamaan normaliseert, komen ook de discussies over andere onderwerpen weer op gang. Zo heeft de door de minister ingestelde Commissie Onderwijsbevoegdheden haar taken weer opgepakt. Deze commissie adviseert de minister over aanpassingen in het bevoegdhedenstelsel en de lerarenopleidingen in het PO, SO, VO en MBO. Het bevoegdhedenstelsel bepaalt aan welke groepen leerlingen u les mag geven

Learning environments where modern languages flourish

The European Centre for Modern Languages (ECML) of the Council of Europe is pleased to announce the completion in both English, French and German of its EOL resource website “Learning environments where modern languages flourish” (www.ecml.at/learningenvironments), an output of the ECML programme “Languages at the heart of learning” (2016-2019). This website offers a wide range of tools to create whole-school learning environments where languages are at the very heart of learning and teaching. This holistic approach supports and strengthens cooperation

Adviesgroep cao-overleg (VO en PO)

Oproep aan leden die actief willen meedenken! Bent u geïnteresseerd in de ontwikkelingen op cao-gebied in uw onderwijssector? En wilt u daar een actievere betrokkenheid bij hebben? Wij zijn voor de FvOv op zoek naar leraren, begeleiders en ondersteuners die werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs. Wij vragen u om in een op te richten adviesgroep mee te denken bij het opstellen van een cao-inzet en u zult gedurende het cao-onderhandelingstraject op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen en

Taalportaal: gids voor taaldocenten

In het kader van de discussie over de curriculumvernieuwing in het voortgezet onderwijs is gebleken dat een breed gedeelde wens bestaat om het taalonderwijs aantrekkelijker en uitdagender te maken. De lessen zouden minder moeten focussen op het aanleren van vaardigheden en meer interessante kennisinhoud moeten aanbieden, bijvoorbeeld op het gebied van cultuur, literatuur en taalkunde. Door leerlingen kennis te laten maken met onderzoek op deze terreinen, zouden ze bovendien een completer (en hopelijk ook veel positiever) beeld krijgen van universitaire