Vakvernieuwing MVT feedbackbijeenkomsten 2024

Door SLO wordt momenteel gewerkt aan het actualiseren van kerndoelen en eindexamenprogramma’s. Levende Talen organiseert samen met verschillende regionale vakdidactische netwerken en lerarenopleidingen bijeenkomsten over het proces en huidige stand van zaken. Feedbackbijeenkomsten Kerndoelen in juni De kerndoelen Engels en mvt worden geactualiseerd voor po en onderbouw vo en so. Een kerndoelenteam van leraren, vakexperts en curriculumexperts, actualiseert dit jaar onder leiding van een procesregisseur de kerndoelen van moderne vreemde talen. Een advieskring, bestaande uit organisaties met vakinhoudelijke opvattingen, geeft

Congres Levende Talen – 8 november in Zwolle

BEGRIJPEN EN BEGREPEN WORDEN – Talen in samenhang Op vrijdag 8 november 2024 vindt het jaarlijks Levende Talen congres plaats met als titel “Begrijpen en begrepen worden – Talen in samenhang”. De keynote wordt verzorgd door Gert Rijlaarsdam waarin hij ingaat op een samenhangend leerplan taal. In het middagprogramma vinden er 60 workshops plaats, o.a. verzorgd door de16 secties van Levende Talen. De dag vindt plaats bij de Buitensociëteit in Zwolle (tegenover het station). Tijdens het congres vinden de uitreikingen

Meertalige kinderen (Nederlands-Frans of Nederlands-Duits) gezocht voor taalonderzoek!

Wat onderzoeken we? 📚 In dit project onderzoeken we de taalontwikkeling van kinderen in Nederland die Nederlands en Frans of Nederlands en Duits spreken. We zijn benieuwd de kinderen deze talen ontwikkelen en hoe de talen elkaar beïnvloeden. Hoe onderzoeken we dit? 🏠 Het onderzoek bestaat uit verschillende leuke taalspelletjes. Hiervoor komt de onderzoeker bij jullie thuis langs. De spelletjes duren ongeveer 1 uur. Hoe kan je je opgeven? ✉ Per mail (joyce.vanzwet@ru.nl) of via deze aanmeldlink: https://radboudletteren.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_cuaGZskWpCNNMDc.

Gepubliceerd op de website van de FvOv

Medewerkersreis in het po – FvOv Inzet cao-mbo – FvOv Save the date! NP Onderwijs Kennisfestival op 9 oktober – FvOv Vacature Programmasecretaris Programma Nationale Aanpak Professionalisering Leraren – FvOv Gezocht: onderwijsprofessionals in po en vo voor de ontwikkeling van themapagina’s – FvOv Hoe kunnen we meer docenten van kleur werven en behouden? – FvOv AOW-gerechtigde medewerkers in het vo: onbenut arbeidspotentieel? – FvOv Doelgroep voor Schoolleidersbeurs-vo uitgebreid – FvOv Aanbesteding indienen kansrijke interventies basisvaardigheden po, vo en (v)so –

Met welke kennis kun je hoger onderwijs toegankelijker maken?

Toegankelijkheid in het hoger onderwijs gaat over alle fasen van de studieloopbaan: van de toeleiding naar en voorbereiding op het hoger onderwijs, de instroom in het hoger onderwijs en het doorlopen van de bachelor en/of masterfase tot en met de uiteindelijke diplomering. Om inzicht te krijgen in de kennisbehoefte bij instellingen op het gebied van toegankelijkheid, voert het Kohnstamm Instituut de komende tijd een behoeftepeiling uit in opdracht van de Expertgroep Toegankelijkheid Hoger Onderwijs (ETHO). De ETHO heeft als doel om

Chinees Cultuurplein.nl

Chinees Cultuurplein.nl Bezoek de kenniswebsite Chinees Cultuurplein! De site bevat lesmateriaal over China voor het onderwijs. In eerste instantie bedoeld voor het vak Chinees, maar ook goed te gebruiken bij andere vakken en door iedereen met interesse in China. Het vak Chinese Taal en Cultuur, zoals het officieel heet, is een relatief nieuw vak, dat sinds 2013 een officieel examenvak op het vwo is. Tot voor kort was er alleen lesmateriaal voor het taalgedeelte. Chinees Cultuurplein voorziet nu in de